Ronaldo, Messi, Iniesta. Calon FIFA Ballon d'Or 2012

Assalamualaikum, Cristiano Ronaldo, Lionel Messi dan Andres Iniesta telah diumumkan sebagai tiga finalis yang akan bersaing untuk FIFA Ballon d'Or 2012. Pengumuman ini disampaikan pada konferensi pers di Sao Paulo, Khamis (29/11).


Lionel Messi menjadi favorite juara dan telah menerima anugerah ini selama tiga musim berturut-turut. Ia kembali mendapat persaingan dengan pemain dari kelab rival Real Madrid, Cristiano Ronaldo, dan rakan sepasukan di Barcelona, Andres Iniesta.


Iniesta masuk menjadi salah satu finalis dari 23 calon untuk kedua kalinya, menempati tempat kedua pada 2010, dan keempat pada 2011. Sementara itu Xavi Hernandez, yang selalu berada di tempat ketiga dalam tiga musim terakhir anugerah Ballon d'Or, tidak tercalon dan juga tersingkir bersama Radamel Falcao, Iker Casillas, dan Andrea Pirlo.

Jurulatih Spanyol, Vicente del Bosque, Jose Mourinho (Real Madrid), dan Pep Guardiola, yang menangani Barcelona musim 2011/12, masuk dalam tiga calon peraih Ballon d’Or Coach of the Year award, seperti dikatakan Football Espana.

Sementara itu, Falcao, menjadi calon peraih penghargaan yang lain iaitu FIFA Puskas untuk gol terbaik pada musim lalu. Tendangan gunting Falcao saat melawan America Cali pada Mei 2012, akan bersaing dengan gol Neymar dan Miroslav Stoch.

Pemenang edisi 2012 akan diumumkan pada acara gala FIFA Ballon d'Or yang dijadualkan berlangsung pada 7 Januari 2013.

0 comments:

Free Auto Malaysia Backlinks Free Auto Malaysia Backlinks Free Auto Backlinks Free Autom Backlink Generator Free Backlinks Kedai Backlink,Backlink Percuma Free Auto Backlinks