Bola Sepak: Tugas Nombor 10

Assalamualaikum, admin minta maaf kerana xdpt bawakan live streaming Malaysia vs Laos dek kerana kessempitan masa. . Tapi kali ni admin nk kongsikan info mengenai tugas Pemain No 10.

Nombor 10 dalam skuad, adalah nombor yang diberikan kepada pemain yang merangkumi kreativiti, semangat yg tinggi, imaginasi dan inspirasi melalui gaya permainan mereka.

Nombor jersi telah menjadi sinonim dengan kedudukan antara bahagian tengah dan serangan, sama ada sebagai penyerang yg turun ke dalam, atau pemain tengah yang sentiasa naik ke atas.

Nombor ini telah diberikan kepada pemain yang hebat pada masa lalu seperti Diego Maradona, Pele, Zico, Michel Platini dan Roberto Baggio serta pemain hebat masa kini seperti Wayne Rooney, Lionel Messi, Mesut Ozil [pemain terbaik FIFA World Cup 2012], Wesley Sneijder, Clarence Seedorf dan Francesco Totti.

Semua pemain ini akan dianggap bertanggungjawab bagi peratusan besar bermain menyerang pasukan mereka, menyediakan percikan kreatif dan imaginasi dalam final third untuk melepasi pertahanan yang sukar. Permainan mereka tertumpu dlm menguasai permainan, serta menyediakan hantaran pembunuh dan bermain dgn lancar di sekitar kotak penalti pihak lawan dan gol. Utamanya, mereka berada di sana sama ada untuk menjaringkan gol atau membantu [assist] gol dan pemain seperti Maradona, Pele dan Platini memberi contoh yang cemerlang kepada pemain masa kini seperti Messi, Rooney dan Sneijder yang juga bermain di kedudukan 'Nombor 10'.

Admin percaya bahawa utk mewujudkan sebuah pasukan yang hebat, korang mesti terlebih dahulu menggunakan formasi yang menempatkan 'nombor 10' tetapi juga mempunyai pemain yang hebat untuk bermain dalam kedudukan ini. Di Malaysia tidak ada lagi pemain seperti ini.

'Nombor 10' tradisinya adalah pemain dengan tanggungjawab pertahanan yang sangat sedikit, memelihara kecergasan untuk merancang hantaran licik dan sentiasa berpotensi besar untuk menyebabkan kerosakan apabila dekat dengan kotak penalti.

Formasi adalah kunci untuk 'nombor 10' supaya sistem seperti 4-3-3, 4-4-2 dan 3-5-2 boleh dilihat sebagai yang terbaik untuk digunakan apabila menggunakan pemain kreatif dengan peranan menyumbang kepada majoriti pasukan dengan bercorak menyerang.

Juga gaya permainan pasukan mesti menjadi salah satu yang perlu diberi tumpuan kepada permainan pantas, corak menyerang dengan bola dgn tinggal di atas tanah dan kekal dalam pengusaan. Barcelona pada masa ini, adalah contoh utama pasukan bola sepak yang bermain dengan tempo yang tinggi dengan hantaran licik dan tepat serta pergerakan pantas, dan melalui Lionel Messi mereka mempunyai pemain yang hebat dalam 'nombor 10' yang bertindak sebagai titik tumpuan serangan mereka.

Setelah formasi dan gaya permainan sudah betul, pasukan mesti mempunyai pemain yg dapat bermain dalam kedudukan ini dan mempunyai ciri-ciri yang diperlukan untuk melakukannya dengan standard yang tinggi.

Seperti yang dinyatakan, Lionel Messi adalah contoh utama dalam pasukan yang menakjubkan yang bermain dengan 'nombor 10', sama penting ialah Wayne Rooney yang menyumbang sejumlah besar gol serta assist di Manchester United. Wesley Sneijder, yang bermain untuk Inter Milan, adalah contoh terbaik pemain tengah yang beroperasi antara bahagian tengah dan serangan, ruang sering dirujuk sebagai 'dalam lubang', hantaran tepat dan keupayaan untuk merembat dengan ketepatan dari luar kotak adalah asas bermain beliau dan menyumbang kepada kejayaan Inter Milan terutama semasa di bawah bimbingan Jose Mounrinho sebagai pengurus Inter.

Ia adalah jelas bahawa 'nombor 10' masih wujud dalam era moden, kembali dari era bermulanya bola sepak selepas pengenalan formasi yang lebih bercorak pertahanan dan penggunaan counter attacking pada peringkat tertinggi dalam bola sepak dunia.

Walau bagaimanapun, ia telah telah hilang dalam tempo yang tinggi, pantas, kadang-kadang merembat tergesa-gesa adalah gaya yang digunakan di England dan khususnya Scotland dan ia boleh dikaitkan dengan penurunan dalam standard peringkat domestik dan antarabangsa.

England, telah pasti merasakan kesan bermain tanpa 'nombor 10' walaupun mempunyai Wayne Rooney dalam skuad mereka. Capello telah menggunakan Rooney sebagai penyerang kerana ketiadaan gol untuk pasukan kebangsaan. Walau bagaimanapun, dengan kemunculan Andy Carroll dan Darren Bent, serta pengenalan Capello formasi 4-3-3, England boleh mencari pemain yang layak memakai 'nombor 10' dan membawa pasukan bermain ke tahap setanding dengan Jerman (Ozil), Sepanyol (Xavi atau Iniesta) dan Holland (Sneijder).

Oleh itu, permainan Malaysia mestilah mencari jalan menyesuaikan diri untuk memperkenalkan pemain kreatif yg mampu memainkan peranan ini, hanya Safiq Rahim yg hampir mewakili penjelmaan 'Nombor 10' ini walaupun dia dilihat mewakili tugas pemain 'Nombor 8'.

Ia tidak boleh diragui, bahawa 'nombor 10' tertanam dalam sejarah bola sepak dunia, kerana kejayaan dan tahap prestasi yang dicapai oleh pemain bola terdahulu.

Hidup Harimau Malaya!

0 comments:

Free Auto Malaysia Backlinks Free Auto Malaysia Backlinks Free Auto Backlinks Free Autom Backlink Generator Free Backlinks Kedai Backlink,Backlink Percuma Free Auto Backlinks